دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
روش تفسیری شیخ مرتضی انصاری (ره) از نظریه تا تطبیق
5
26
FA
فضل الله
غلامعلی تبار
کارشناس ارشد تفسیر روایی دانشگاه قرآن و حدیث
علی
راد
دانشیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی)
mobin313@gmail.com
هر چند از شیخ مرتضی انصاری (ره) در تفسیر قرآن میراث مکتوبی در دسترس نیست، لکن با مطالعه در آثار متعدد فقهی و اصولی ایشان، میتوان نتیجه گرفت که وی در تفسیر قرآن دارای نظریه تفسیری بوده است. تحلیل روش تفسیری او به عنوان یکی از ارکان مهم نظریه تفسیر اجتهادی– فقهی امامیه در دوره معاصر و نمایاندن نقش علمی و سهم تاریخی وی در جریان تفسیر شیعه، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. در این پژوهه روش شیخ انصاری (ره) در تفسیر آیات الاحکام با روش اکتشافی- تحلیلی از میان آثار متنوع وی، بازیابی و ارزیابی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ایشان دارای روش تفسیری اجتهادی جامع بوده و عقل و نقل را در عرض هم در تحلیل آیات به کار بسته است. وی گر چه در تفسیر قرآن از روش تفسیر روایی بسیار استفاده نموده، اما بر این روش هیچ گونه تعصبی نداشته و در موارد لازم، به تفسیر قرآن به قرآن دست یازیده، و گاه نیز عقل را در تبیین کلام خداوند دخالت داده و در مواضعی هم به تبیین معنای لغوی و یا اصطلاحی کلمات به شیوه اجتهادی پرداخته است. روش تفسیری شیخ انصاری (ره) به شدت متأثر از منابع تفسیری ایشان بوده؛ به طوری که تفکیک آن دو از همدیگر کار مشکلی است.
روششناسی تفسیر,تفسیر اجتهادی جامع,تفسیر شیخ انصاری (ره),تفسیر فقهی امامیه
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12489.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12489_553b2a7fe9fa2dc03808da6a06c37ce4.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
ائمه (ع) و راهکارهای نقل، فهم و نقد حدیث
27
54
FA
نصره
باجی
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
baji.nasra@yahoo.com
قاسم
بستانی
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
gbostane@yaho.com
حدیث در طول تاریخ خود متأسفانه دچار آسیبهایی جدی و گاهی بس خطرناک همچون وضع شده است و پیشوایان دین و دانشمندان مسلمان با درک این مطلب، از دیرباز به مقابله با آن برخاستهاند. اهل بیت عصمت (ع) و پیشاپیش آنها پیامبر اسلام (ص)، بیش و پیش از همه این خطر را دریافته و در جهت مقابله آن و در حقیقت نقل، فهم و نقد حدیث و شناخت سره از ناسره، با راهنماییهای خود و ارائه راهکارهایی، چون تشویق نگارش حدیث، فهم و درک صحیح حدیث، تکذیب و تصدیق حدیث، جرح و تعدیل راویان حدیث و هشدار نسبت به ظهور و وجود احادیث جعلی اقدام کردهاند. در این مقاله، با روش کتابخانهای و جمعبندی و تجزیه و تحلیل، تلاش میشود تا حدّ امکان راهکارهای ارائه شده از سوی پیامبر (ص) و ائمه (ع)، بنا بر احادیث منقول از ایشان گردآوری، دستهبندی و تبیین شود تا نقش آنان در این امر روشنتر گردد.
اهل بیت (ع),نقل حدیث,فهم حدیث,نقد حدیث
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12490.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12490_9aa7b47af1e65e6dea9a848aaafb7008.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
اخلاق پزشک در مواجهه با بیمار از منظر آموزه های دینی
55
73
FA
رسول
محمد جعفری
استادیار دانشگاه شاهد
علی اکبر
خالقی
دانشجوی کارشناسی ارشد
r.mjafari@shahed.ac.ir
بیگمان علم دین و علم طب، نقش سترگی در قوام و دوام جامعه به دوش دارند؛ چه این که وظیفه علم دین سلامت روح انسان است و وظیفه علم طب سلامت جسم انسان (همان مرکب). بنا بر این، صاحبان هر دو علم نقشی بیبدیل در جامعه ایفا میکنند. از این روی، همان گونه که اولیای دین اخلاقمدارترین افراد جامعه بودند، گزافهگویی نیست اگر گفته شود که سزا است طبیبان نیز بیش از دیگر پیشهوران، به آراستگی اخلاقی درآیند؛ چه این که یکی با بیماران روحی مواجه است و دیگری با بیماران جسمی. با بهرهگیری از آموزههای دینی میتوان در یک تقسیمبندی کلی، اخلاقیات پزشک را در مواجهه با بیمار به دو دسته تقسیم کرد: نخست، وظیفه پزشک در مقابل بیمار و دیگر، وظیفه پزشک در درمان بیمار. ذیل عنوان نخست، هفت وظیفه اخلاقی میتوان به دست داد و تحت عنوان دوم نیز هفت وظیفه اخلاقی قابل شناسایی است.
اخلاق,پزشک,بیمار,آموزههای دینی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12491.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12491_a343494f19d00236740fe14400b1df4d.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
تربیت جنسی کودک در روایات اهل بیت(ع)
74
93
FA
محمد حسین
افشاری
دانش آموخته حوزه علمیه قم
mohajerha@yahoo.com
نوشتار پیش رو به موضوع بررسی اعتبار سندی و مفهوم سخنان اهل بیت (ع) در تربیت جنسی کودک پرداخته است. نویسنده قصد دارد در کنار بررسی اعتبار این روایات، توصیههایی را که از روایات به دست میآید، دستهبندی کرده و به گونهای عملی آنها را بیان نماید. با بررسی اجمالی جوامع حدیثی میتوان روایات بسیاری را در این مورد یافت که نکات بسیار مهمی را در این موضوع در خود جای داده است. این نکات میتواند راهگشای حرکت والدین و نیز مربیان در امر تربیت جنسی باشد. دوری از آمیزش در نزد کودک، جدا نمودن بستر کودک، جلوگیری از تماس بدنی با کودک، حفظ کودک از بوسیدن نامحرمان، جلوگیری از دیدن اندام او توسط دیگران از جمله مواردی است که در روایات به عنوان تربیت جنسی کودک میتوان مشاهده کرد. این مقاله، در کنار بررسی این موضوع، به مطالبی در تعریف تربیت و گونههای تربیت در مقطع کودکی پرداخته است.
تربیت,تربیت جنسی,اهمیت تربیت جنسی,روایات تربیتی اهل بیت (ع)
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12492.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12492_0ebdaa28c1807422d2cb5de565bc0f89.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
بررسی معاد جسمانی قرآنی ـ حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان
94
118
FA
سید روح الله
میر شفیعی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
مکتب معارفی خراسان مدعی انحصار معارف دینی در معارف وحیانی بوده و مبانی فلسفی و عرفانی را در تبیین معارف دینی جایز نمیشمارد و قایل به تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی است. لذا معاد جسمانی ارائه شده از سوی این مکتب - که متخذ از آیات و روایات است - بازگشت انسانها با همین جسم عنصری مادی، در قیامت است و هر گونه تأویلی را در آن جایز ندانسته و به نقد دیدگاههای فلسفی و عرفانی در باره معاد میپردازند. شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جواد آقا تهرانی و میرزا حسنعلی مروارید از جمله معتقدان این مکتباند. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی آثار مکتوب این سه اندیشمند، به تبیین مبانی، ادله، لوازم و شبهات معاد جسمانی از منظر ایشان پرداخته شود.
معاد جسمانی,مکتب خراسان,جسم عنصری,معارف وحیانی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12493.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12493_66bbbf81fc0448a7a4530cace64270d5.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
10
20
2016
11
21
روش شناسی سید محسن امین در کتاب البحر الزخار
119
140
FA
امیر
بنی عصار
دانش آموخته حوزه علمیه قم
a.baniasareh@gmail.com
کتاب البحر الزخار فی شرح احادیث الائمة الاطهار از تألیفات سید محسن امین است. ایشان شیوه جدید اطمینان به صدور عین واژهها از معصوم را ملاک استنباط احکام دانسته و با رویکردی متعادل، بین اخباریان و اصولیان، بدون استفاده از ادله عقلی و اجماع، به بررسیهای لغوی و عرفی و تطبیق قواعد اصول فقه بر روایات پرداخته است. سید محسن امین به شیوه تبویب صاحب وسائل الشیعه و الوافی ایراد جدی داشته و به جای اعمال نظر اجتهادی در تبویب، عین الفاظ روایات را ملاک دانسته است. این شیوه، در سهولت و قاعدهمند شدن مسیر استنباط مؤثر است. بررسی ابواب مختلف کتاب البحر الزخار نشان میدهد که مصنف نسبت به نظر کلینی در الکافی و شیخ محمد سبط عاملی در شرح الاستبصار و دیدگاههای حدیثی علامه محمد باقر مجلسی در بحار الانوار و مرآة العقول و نظریات رجالی منتقی الجمان اهتمام ویژه دارد. توجه به اختلاف نسخ و قراین عرفی و موضوعشناسی و تأثیری که این امور در استنباط دارند، از امتیازات کتاب البحر الزخار است.
روششناسی,سید محسن امین,البحر الزخار
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12494.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12494_7d92cabd2fe39e5c6bbd38f89949b731.pdf