دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
دیدار اساتید دانشکدۀ علوم حدیث با رهبر معظّم انقلاب
8
17
FA
خامنه ای
سید علی ( مقام معظم رهبری)
رهبر معظم انقلاب
در سخنان آقا چند نکته مهم نهفته بود. نخست، کوشش دشمنان برای علمزدایی و دینزدایی از دانشگاههاست؛ از این رو لازم است تا اساتید همراه دانشجویان، راهکارهایی منطقی برای دانشافزایی و دینداری بیابند و به کار بندند.<br /> نکتۀ دوم، تأکید آقا بر بهرهمندشدن از علم نافع بود. بنا بر فرمودۀ ایشان، نباید قرآن و حدیث فقط در کتابخانهها و کلاسهای دانشکده محصور شود؛ بلکه باید، معارف والای اهل بیت در جامه گسترش یابد و در آن صورت است که علوم قرآن و حدیث نافع خواهند بود.
مقام معظم رهبری,دانشگاه,علم زدایی,دین زدایی,علم نافع
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12366.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12366_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
گفتگو با استاد سیّد علی رضا حسینی
18
48
FA
عبد الرضا
حمادی
کارشناس ارشد علوم حدیث دانشگاه قرآن و حدیث
hammadi.a.r@gmail.com
<span lang="AR-SA">استاد سیّد علی رضا حسینی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم حدیث، در سال 1339 در شهر شیراز دیده به جهان گشود. دروس مقدمات حوزه را در همان دیار طی کرد و دورۀ سطح را در قم گذراند. از سال 1368 به پژوهشهای رجالی پرداخت و از سال 1370 به مدت پنج سال در درس حجة الاسلام و المسلمین سیّد محمد جواد شبیری شرکت جست. ایشان در خارج فقه و اصول از آیات عظام فاضل لنکرانی ،تبریزی، شبیری زنجانی، و مددی بهرهمند شد و از سال 1375 در حوزه و دانشگاه تدریس میکند. </span><br /> <span lang="AR-SA">بیشترین فعالیتهای علمی استاد در بارۀ مباحث رجالی و مکتبها و حوزههای رجالی است. مسئولیت گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به مدت سیزده سال، از جمله سوابق ایشان است. تعلیقات رجالی بر تصحیح جدید <em>الکافی</em> در پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث، و تألیف کتاب <em>مبانی جرح و تعدیل احادیث شیعه</em> از مهمترین فعالیتهای پژوهشی استاد به شمار میرود.</span>
اعتبار سنجی,احادیث شیعه,مبانی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12367.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12367_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
مبانى ادبى فرق «انزال» و «تنزیل»
48
74
FA
احسانی فر
محمد
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
<span lang="FA">جهات مختلفِ مربوط به نزولهای دفعی و تدریجی، ماهیت و ویژگیهای نزول و جز اینها را با اشاره یا به وضوح، در بخش وسیعی از متون کتاب و سنّت، مورد توجّه قرار گرفتهاند؛ لیکن تحقیق در آنها برای کشف دقایق و جزئیات مباحث، و زدودن برخی شبهات و ابهامات، منوط به اموری است؛ از جمله اثبات مسئله «فرق بین کاربرد انزال و تنزیل» و مبنای ادبی آن است. مسئلهای که حلّ آن آفاق جدیدی بر پژوهشیان در کتاب و سنّت میگشاید. اساس ادبی این فرق، وضع هیئت باب تفعیل و دلالت غالبیاش بر معنای تکثیر فعل است که به لحاظ خصوصیات مورد استعمال ـ یعنی نزول قرآن ـ بر معنای تدریج منطبق میشود. باب اِفعال نیز برای حدوث دفعی فعل وضع نشده، لیکن کاربرد متفاوت مشتقّات «اِنزال» و «تنزیل» به صورت متقابل یا در قِران ترکیبی، در نصوص، به اِنزال ظهوری در معنای مقابل مفاد تنزیل میبخشد. به رغم تسالم جمیع یا جمهور ادیبان کهن، ابوحیان ـ نه در اصل این مبنا ـ بلکه در تطبیق آن بر مورد نزول قرآن مناقشه نمود، نیز برخی معاصران در اصل مبنا مناقشه دارند. این پژوهش با نقل دیدگاه ستارگان ادب تازی، تحلیل و تبیین ابعاد مبنا و پاسخگویی به شبهات، استواری این مبنا را نمایان میسازد.</span>
فرق اِنزال و تنزیل,مفاد باب تفعیل,نصوص مربوط به نزول,نزول تدریجی و دفعی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12368.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12368_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
مختار ثقفی در گسترۀ آثار رجالیان
75
92
FA
مهدی
غلامعلی
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
مجتبی
غریب
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
ابهام در بارۀ شخصیّت پیچیدۀ مختار، حتی میان دانشیان شیعه از زمان او تا به حال وجود داشته است. در مدح و ذمّ او اخبار و روایات مختلفی در متون روایی و رجالی وارد شده است. گروهی از علمای شیعه از او به نیکی یاد کرده و به ردّ تمامی شبهات در مورد وی پرداختهاند. آنها بر این باور اند که این اتّهامات، تنها تهمت عامه علیه وی بوده است. در توجیه روایات مطرود بودن مختار نزد اهل بیت خصوصاً امام سجّاد و لعن او از جانب ایشان، بحث تقیّه را مطرح میکنند. گروهی دیگر او را در نیّت، فاسد دانسته و وی را سیاستمداری مکّار و کذّاب دانستهاند که البته این نظریه مخصوص عامّه و رجالیان ایشان است. گروهی هم توقّف کرده و تنها به سبب انتقام وی از دشمنان اهل بیت مختار را فردی عاقبت به خیر میشمارند. در این تحقیق، در حوزۀ متون رجالی، شبهات و نظرات مطرح شده در بارۀ مختار بررسی شده است.
مختار,مختارنامه,مدح و ذمّ مختار
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12369.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12369_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
قواعد فهم متن نزد اخباریان
93
123
FA
علی
راد
هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
ali.rad@ut.av.ir
مهدی
حبیب اللهی
کارشناس ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
متن پیشرو، برگردانی است از فصل نهم کتاب نصگرایان اسلام، مروری بر تاریخ و عقاید مکتب اخباریگری در شیعه<em>، </em>که رابرت گلیو نگاشته شده است. این کتاب را انتشارات لیدن در سال 2007 به چاپ رسانده و مقدّمه، نُه فصل و خاتمه دارد. اینک ترجمۀ این فصل با عنوانگذاری بر مطالب اصلی، ارائه میشود.
فهم متن,اخباریان,قواعد,رابرت گلیو
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12370.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12370_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
پاسخ به شبهۀ وهابیت در بارۀ حرمت توسّل
124
150
FA
شادی
نفیسی
هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
shadinafisi@ut.ac.ir
نرگس السادات
روان فر
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
برآورده شدن نیازهای انسانها در این عالم، بر اساس نظام اسباب و مسبّبی است. یکی از این اسباب، دعا و توسّل است. توسّل موجب تقرّب نیز میشود و در اصطلاح، استغاثه، طلب دعا و درخواست شفاعت از پیامبر و صالحان، در دوران حیات برزخی ایشان (از وفات تا قیامت) را گویند که برخی از آن، چون توسّل به اسماء و صفات خداوند، قرآن، اعمال صالح، و توسّل به دعای بندگان شایستۀ خداوند، نزد همۀ فرق اسلامی مقبول، و برخی چون توسّل به باطل و بتان، مردود است. مورد اختلافی میان فرقۀ وهابیت و دیگر فرق اسلامی، توسّل به نبیّ مکرم اسلام و صالحان درگاه الهی، در دوران حیات برزخی ایشان است.<br /> در این تحقیق، ابتدا معنای توسّل را به دست آورده و سپس نظر ابن تیمیه، نظریهپرداز حنابله، محمّد بن عبد الوهاب، مؤسّس وهالیت، و در انتها نظر علمای وهابیت کنونی را در این باره بیان کرده و پس از واکاوی و تبیین بیان انواع توسّل، به پاسخگویی شبهه مطرح شده از طریق روایات و تفاسیر مورد قبول وهابیت میپردازیم.
توسّل,توحید,شرک,وهابیت,سلفیه
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12371.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12371_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
بانوان خاورشناسان شیعهپژوه (با تکیه بر آثار: لالانی، مارکوس و اشمیتکه)
151
191
FA
اصغری
زینب
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
نرگس
محمدی نیک
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
فاطمه
بابا علی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
علی
راد
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
ali.rad@ut.av.ir
هر چند از لحاظ جنسیتی اکثریت مستشرقان مرد هستند لکن زنان نیز حضور جدّی در پژوهشهای استشراقی دارند و گاه مطالعات شایستۀ تقدیری را انجام دادهاند. در این مقاله، سه مستشرق زن که در موضوع شیعهپژوهی و اسلامشناسی کتاب دارند، معرّفی و آثار شاخص هر کدام توصیف و تحلیل میشود.
مارکوس,لالانی,اشمیتکه,بانوان,خاورشناس,شیعه پژوه
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12372.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12372_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
روششناسی تفسیر «المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج»
192
226
FA
رضایی
آمنه
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
تفسیر <em>المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج</em> را وهبه زحیلی، یکی از مفسّران معاصر اهل سنّت نوشته است. وی مذهب وی حنفی دارد و در تفسیرش نظر چهار مکتب مشهور اهل سنّت را میآورد و به نظرات شیعه نمیپردازد. انگیزهاش را نوشتن تفسیری ساده، روان و قابل فهم برای عموم مردم عنوان و از تفاسیر مختلف و کتابهای حدیثی و احکام استفاده میکند. تألیف و چاپ این تفسیر هفت سال طول کشیده و به زبانهای فارسی و ترکی ترجمه شده است. در این نوشتار، با ساختار کتاب و شیوۀ مفسّر آشنا میشوید
تفسیر قرآن,المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج,وهبه زحیلی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12373.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12373_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
مفهومشناسی زیارت در فرهنگ اسلامی
227
240
FA
حکیم
سید محمد حسن
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
<span lang="AR-SA">آن چه در مباحث اندیشهای (عقلی) برای پیشبرد بحث و دستیافتن به نتایجی استوار، نقش اساسی دارد، اصطلاحشناسی و درک صحیح مفهوم است. چه بسیارند، مشکلات و اختلافات علمی که ناشی از بیتوجهی به مفهوم حقیقی اصطلاحات است.</span><br /> <span lang="AR-SA">زیارت، از مفاهیم رایج و بحث برانگیز در حوزه علوم اسلامی است که همواره، دانشمندان آن حوزه، به آن توجه داشتهاند؛ اما در بارۀ مفهومشناسی این اصطلاح، کمتر به پژوهش پرداختهاند؛ بنا بر این این نوشتار در پی مفهومشناسی «زیارت»، در منابع اسلامی ـ چه منابع لغوی، چه قرآن و سنّت ـ و یافتن مفهومی جامع برای آن است.</span>
زور,زیارت,دیدار
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12374.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12374_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
انگارههای خاورشناسان و احادیث توحید
241
255
FA
علی
راد
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
ali.rad@ut.av.ir
زهره
نوفرستی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث
از تهمتهای ناروایی که مستشرقان در بارۀ دین اسلام و سیرۀ نبوی مطرح کردهاند، این انگاره (پندار، افسانه) است که پیامبر، اندیشه توحیدی را از دین یهود ـ بویژه پیش از بعثت ـ اقتباس کرده است. این گروه ادعا دارند که پیامبر اسلام، پیش از بعثت، با آموزههای توحیدی یهود آشنا شده است و بخش عمده معارف اسلامی، ریشه در فرهنگ یهود دارد. افترایی که به ساحت قدسی پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده، مبتنی بر دو بخش است: اول. پیامبر، بتها را عبادت و برای آنها قربانی میکرده است. دوم. زمانی پیامبر(ص) پرستش بتها را ترک کرد که از عربهای متأثر از یهود اثر پذیرفت.<br /> دکتر «عزیه طه» در مقالهای به نقد این ادعاها از منظر اهل سنّت پرداخته است؛ اما از سویی برخی از استدلالهای ایشان ناتمام است و از سوی دیگر، رویکرد شیعه مد نظر ایشان نبوده است. در این نوشتار ـ با محوریت مقاله مذکور ـ کاستیهای آن گوشزد و دیدگاه شیعه نیز، در نقد ادعاهای مستشرقان بیان شده است.
مستشرقان,احادیث توحید,پیامبر اسلام,نقد و بررسی
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12375.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12375_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
مهارتهای ارتباطی در «نهج البلاغه»
256
281
FA
سهیلا
پیروز فر
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
زهرا
سید زاده
کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
مهتاب خیر السادات
محمد آبادی
دانشجوی کارشناسی علوم حدیث دانشگاه قرآن و حدیث
ارتباط به مثابۀ فرایندی برای تبادل اطلاعات و انتقال مفاهیم، در زندگی انسانها نقش مهمی دارد. لازمۀ برقراری ارتباط موفق، داشتن مهارتها و تواناییهایی است که به فرد کمک میکند تا به طور کلامی و غیر کلامی، افکار، عقاید، خواستهها و هیجانهای خود را ابراز، و هنگام نیاز، از دیگران کمک و راهنمایی درخواست کند. از آن جا که دستیابی به تمام ابعاد وجودی انسان کاری دشوار است، بهرهگیری از گفتار و کردار پیامبر اکرم و اهل بیت که از علم الهی برخوردارند، در چگونگی برقراری ارتباط درست، راهگشاست.<br /> امام علی در سخنان خود، روش سالم و عملی زندگی اجتماعی و برقراری رابطۀ مطلوب در جهت کسب رضایت پروردگار را ارائه کردهاند. در این پژوهش، مهارتهای ارتباطی از جمله سخن گفتن، گوش کردن، نفوذ، تقویت، مهرورزی، مشاهده، پرسش، افشای خود و ارائۀ اطلاعات، از دیدگاه امام تجزیه و تحلیل شده است. محوریترین موضوع در زمینۀ مهارتهای ارتباطی از دیدگاه امام جلب رضایت خدای متعال و رسیدن به تعالی و کمال است.<br />
نهج البلاغه,مهارتهای ارتباطی,روابط بین فردی,ارتباط مؤثر
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12376.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12376_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
6
شماره 10-11
2010
06
22
گزارش از دومین همایش «حدیثِ پژوهش» گفتگو با حجة الاسلام محمّد رضا سبحانینیا
282
286
FA
سعیده
قائمی فر
کارشناس پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث
بی شک، حدیث باارزشترین و بزرگترین دستمایه برای پیروی از مکتب و سنّت مقدّس نبوی و ائمّۀ اطهار است و برای کسب معارف بیشتر از این منبع نور و فضیلت، همواره باید به پژوهش، تحقیق و بررسی آن پرداخت. به همین منظور، معاونت پژوهش دانشکدۀ علوم حدیث، دو همایش «حدیثِ پژوهش» را برگزار کرده است؛ از این رو بر آن شدیم تا در این باره، با حجة الاسلام و المسلمین محمّد رضا سبحانینیا، مدیر پژوهش دانشکدۀ علوم حدیث، و دبیر همایش «حدیثِ پژوهش»، گفتگو کنیم
همایش حدیث پژوهش,سبحانی نیا,دومین,مقالات
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12377.html
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12377_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf